Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki.
W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
  • Kościół pw. NMP Matki Kościoła i św. Jakuba w Brzesku

Bractwo św. Jakuba działające przy naszej Parafii oraz wielu innych uczestników w dniach od 25 maja do 7 grudnia 2019r. pielgrzymowało Drogą Świętego Jakuba „Via Regia” od granic diecezji tarnowskiej z Pilzna do Krakowa. Inicjatorem przedsięwzięcia był oczywiście nasz Proboszcz i Kustosz Sanktuarium ks. prałat Józef Drabik, a duchowym przewodnikiem każdego etapu, senior wspólnoty kapłanów Brzeskiej Fary, ksiądz Jacek Walczyk. Poniżej przedstawiamy podsumowanie tych ubiegłorocznych ośmiu etapów, liczących w sumie 155 km (na podstawie artykułów opracowanych kolejno przez różnych autorów, będących uczestnikami pielgrzymki) oraz kontynuacji w dobie pandemii w nieco innej formie niż planowaliśmy.

Inauguracja miała miejsce 25 maja 2019r. bardzo zróżnicowanym etapem Drogi „Via Regia” z Pilzna do Tuchowa, prowadzącym przez Zwiernik i Zalasową, pełnym stromych górzystych wzniesień, ale także malowniczych polnych dróg z pięknymi panoramicznymi widokami. Wyruszyło sześcioro śmiałków wraz z ks. Seniorem Jackiem Walczykiem oraz z doświadczonym „caminowiczem” p. Józefem Lewickim z Tuchowa, historykiem i wielokrotnym pielgrzymem do Santiago de Compostela. Podczas 24-km etapu nie brakowało trudnych chwil zwątpienia, lecz w kompletnym składzie dotarliśmy do Tuchowskiego Sanktuarium, a następnie do kościoła św. Jakuba Apostoła, gdzie przyjechał po nas ksiądz proboszcz i szczęśliwie dostarczył po trudach pielgrzymowania do domu.

II etap pielgrzymki, już z upalną pogodą, zgromadził już podwojoną liczbę chętnych – aż 12 osób. Tym razem mieliśmy do pokonania ok. 20 km. Rozpoczęliśmy go od Mszy św. w naszym brzeskim Sanktuarium, po której ks. Proboszcz zaprosił pielgrzymów na śniadanie i espresso przed wyjazdem, a następnie zawiózł nas do Tuchowa i obiecał, że możemy na niego liczyć w razie problemów podczas pielgrzymowania. Na szczęście nie było takiej konieczności, gdyż ten etap okazał się łagodny, z mniejszą ilością wzniesień, za to nieodmiennie z przepięknymi widokami np. z Góry św. Marcina. Ten etap zakończyliśmy w Tarnowskiej Katedrze, a następnie udaliśmy się na posiłek regeneracyjny i powróciliśmy szczęśliwie do Brzeska.

20 lipca 2019r. Mszą św. w naszym sanktuarium św. Jakuba Apostoła, rozpoczęliśmy III etap pielgrzymowania Drogami św. Jakuba. Po Mszy św. ksiądz proboszcz zaprosił wszystkich pielgrzymów na śniadanie, po którym wszyscy zostaliśmy przewiezieni
do Tarnowa i tam spod kościoła Księży Misjonarzy, gdzie znajduje się widoczny dla wszystkich „słupek Camino”, wyruszyła nasza 19 osobowa grupa, której przewodniczył ksiądz Jacek Walczyk (który radykalnie wziął do serca słowa Pana Jezusa „nie bierzcie na drogę trzosa, ani torby….” i  jako jedyny szedł bez plecaka).W drodze tworzyliśmy rodzinę, jedni drugich wspierali dobrym słowem. Gdy wszyscy cali i zdrowi, troszkę zmęczeni, ale szczęśliwi dotarliśmy do celu – do Dębna, gdzie ks. proboszcz każdego uczestnika pasował „kosturem pielgrzymim” na Pielgrzyma św. Jakuba i rozdał pamiątkowe Muszle. Czas pielgrzymowania bardzo szybko minął i niewiadomo kiedy przeszliśmy 29 km, chociaż większość z nas wyruszając myślała, że mamy do przejścia tylko 22 km.

„Sprzed dębińskiego zamku do kościoła św. Jakuba w Brzesku wyruszyli pielgrzymi z charakterystyczną muszlą na plecakach…” – tak m.in. pisano o naszym IV etapie pielgrzymowania (który odbył się 31 sierpnia 2019 r.) w tarnowskim wydaniu Gościa Niedzielnego. Był to najkrótszy odcinek, ale bardzo wyczerpujący, ze względu na upalną pogodę oraz liczne wzniesienia np. na Bocheniec czy Okocim Górny. W czasie wędrówki nawiedziliśmy tzw. polskie Lourdes w Porąbce Uszewskiej, gdzie zatrzymaliśmy się przy grocie Matki Bożej na modlitwę Anioł Pański. Ten etap zakończyliśmy w naszym brzeskim Sanktuarium, gdzie podziękowaliśmy naszemu patronowi św. Jakubowi Ap. za opiekę podczas wędrówki, a pielgrzymowanie uwieńczyliśmy posiłkiem na gościnnej, świętojakubowej plebanii.

V etap pielgrzymowania Drogami św. Jakuba rozpoczęliśmy 28 września Eucharystią o 6.30 sprawowaną w kościele sanktuaryjnym. Po modlitwie błogosławieństwa pielgrzymów, jeszcze zdjęcie pamiątkowe z naszym patronem św. Jakubem i spotkanie na plebanii, gdzie oprócz ciepłego żurku i kawy... ciepłe słowo od Proboszcza. Tak pozytywnie zmotywowani wyruszyliśmy na nasz V etap – do Bochni. W naszej grupie pielgrzymów pojawiły się nowe osoby, które dziarsko ruszyły ze stałymi uczestnikami. Pielgrzymka jak zwykle miała indywidualny charakter, część osób prowadziła ze sobą rozmowy, inni w ciszy odmawiali różaniec, natomiast wszyscy z pewnością cieszyli się okolicą i dobrą pogodą. Mieliśmy też czas na modlitwę w dwóch bardzo urokliwych kościołach: w Jasieniu i w Brzeźnicy, tam też w naszych paszportach pojawiły się dwie kolejne pieczęcie dokumentujące pielgrzymowanie Drogami św. Jakuba. Ten etap pielgrzymki bardzo szybko nam minął i o godzinie 12-tej, już na Anioł Pański mogliśmy uklęknąć w Kaplicy Matki Bożej w Bazylice św. Mikołaja
w Bochni. Dla nas V etap pielgrzymowania to ponownie wspaniały czas radości, modlitwy i niezapomnianych rozmów z innymi pielgrzymami.

W sobotę 13.10.2019 r. odbyłsię VI etap pielgrzymki Drogą „Via Regia” prowadzący z Bochni do Niepołomic. Nasze pielgrzymowanie poprzedziła Msza św. w bazylice Bocheńskiej i sanktuarium Matki Bożej Różańcowej, której przewodniczył nasz opiekun
ks. Jacek. Miała ona szczególną rangę, ponieważ była sprawowana podczas Odpustu ku czci Matki Bożej Bocheńskiej. W czasie całej pielgrzymki dopisywała nam wspaniała pogoda. Atmosfera towarzysząca wędrującym pielgrzymom sprawiała poczucie bezpieczeństwa
i radości. Nawiedziliśmy kościoły w Łapczycy, Chełmie i Szarowie. Tym razem grupa liczyła tylko 18 osób. Po 6 godzinach wędrówki dotarliśmy do Niepołomic, skąd tym razem ksiądz Józef - kapelan zabrał nas busem do domów.

VII etap Rodzinnego Pielgrzymowania Drogą Św. Jakuba obejmował trasę z Niepołomic do Wieliczki. W wędrówce wzięli udział nie tylko zaprawieni w drodze pielgrzymi jakubowi, ale również nowi ochotnicy. Najmłodszą uczestniczką była Kamilka, uczennica kl. II szkoły podstawowej – która bardzo dzielnie pokonywała trasę. Całą grupą spotkaliśmy się przy kościele pw. Dziesięciu Tysięcy Męczenników w Niepołomicach. Krótka modlitwa, zapoznanie, wspólne zdjęcie i możemy ruszać w trasę. Szybko dotarliśmy do Staniątek, gdzie w kościele pw. św. Wojciecha odbyła się Msza św. pod przewodnictwem ks. proboszcza Józefa Drabika, który zwrócił uwagę na istotę i wagę modlitwy w drodze, że pielgrzymując można modlić się „nogami”. Po mszy świętej odwiedziliśmy jeszcze sklepik przy Opactwie Benedyktynek i wysłuchaliśmy kilka bardzo ciekawych i wesołych dykteryjek opowiedzianych przez posługującą w sklepiku siostrę. Kolejnym punktem na naszej pielgrzymkowej mapie był kościół w kształcie korony pw. świętych Apostołów Piotra i Pawła w Bodzanowie, a następnie nawiedziliśmy kościół św. Marcina w Biskupicach, skąd dotarliśmy do Wieliczki, gdzie odwiedziliśmy jeszcze modrzewiowy kościółek św. Sebastiana z piękną zabytkową polichromią i ruszyliśmy w stronę kościoła św. Klemensa. Tam też, przy górniczym szybie, wypatrywał nas już ksiądz proboszcz Józef Drabik, który zabrał nas do Brzeska.

W sobotni poranek 7 grudnia 2019 roku z kościoła p.w. św. Klemensa w Wieliczce kilkanaście osób wyruszyło pod czujnym, pasterskim okiem ks. Jacka w kolejny już VIII etap rodzinnego pielgrzymowania Drogą św. Jakuba. Tym razem pielgrzymia droga wiodła do Centrum Jana Pawła II w Łagiewnikach. Był to znakomity czas na osobistą modlitwę i krótkie rozmowy z towarzyszami wędrówki. Taka niespieszna włóczęga po drogach świętego Jakuba pozwala zebrać na co dzień rozbiegane myśli, pozwala zatrzymać się w biegu. Po drodze zatrzymaliśmy się w kościele św. Franciszka z Asyżu w klasztorze Franciszkanów oraz przy jednej z wielu przydrożnych figur, by pod przewodnictwem ks. Jacka wspólnie odmówić Anioł Pański. O 12:30 dotarliśmy do Centrum Jana Pawła II w Krakowie Łagiewnikach, gdzie w kaplicy św. Jakuba pod przewodnictwem ks. proboszcza Józefa Drabika sprawowana była Eucharystia koronująca całoroczne pielgrzymowanie Drogami św. Jakuba. Ksiądz Proboszcz  mówił w krótkiej homilii o znaczenie naszych wędrówek, które chociaż geograficznie odległe są od hiszpańskiego Santiago de Compostela, to jednak duchowo pomagają nam połączyć się z wszystkimi pielgrzymami na wszystkich drogach jakubowych całej Europy. Na zakończenie ks. Józef dziękując za wspólne pielgrzymowanie i zapraszając do jego kontynuowania w roku 2020 pozdrowił i zachęcił zebranych, słowami tradycyjnego pozdrowienia pielgrzymów jakubowych – „caminowiczów” – Buen Camino – czyli Dobrej Drogi.

Dziękujemy prezesowi Bractwa Krzysztofowi za comiesięczne inspirowanie pielgrzymów a wiceprezesowi Antoniemu za solidne, wnikliwe opracowywanie trasy na poszczególne etapy.

Rok 2020 rozpoczęliśmy pełni optymizmu i z mnóstwem planów, także tych, związanych z kolejnymi etapami rodzinnego pielgrzymowania Drogami św. Jakuba. Miał to być odcinek z Krakowa do Piekar Śląskich, podzielony na comiesięczne weekendowe trasy. Niektórzy z nas planowali również Camino hiszpańskie czy portugalskie. Tymczasem sytuacja epidemiologiczna zmusiła nas do pokornego zrewidowania naszych zamierzeń.

Na szczęście pozostał nam internetowy kontakt z parafią i poprzez różnego rodzaju komunikatory dotarła do nas informacja, że powstała wspaniała inicjatywa: Camino wirtualne. Natychmiast kolejni członkowie Bractwa, na czele z Duszpasterzami, podjęli trud indywidualnego bądź rodzinnego pielgrzymowania (pieszo, rowerem, nawet biegiem), co prawda w pobliżu miejsca zamieszkania, ale - by w krótkim czasie pokonać wymaganą ilość kilometrów (100 lub 200) udokumentowanych poprzez różne aplikacje turystyczno- sportowe.

Na koniec spodziewamy się otrzymać certyfikaty – Compostelki - specjalnie przygotowane przez organizatorów, czyli portal internetowy „My pielgrzymi”, którym już dziś dziękujemy przede wszystkim za to, że wyciągnęli nas z kanapy, za wyzwolenie w nas nowych pokładów optymizmu i za niezwykłe przeżycia podczas pielgrzymki w plener oraz a może przede wszystkim w głąb własnej duszy. My Pielgrzymi trzymamy się zasady wyrażonej w piosence pielgrzymkowej - „ … nam nie wolno w miejscu stać”.

/Opracowała A.B. – Członek Bractwa św. Jakuba przy sanktuarium św. Jakuba w Brzesku/

Tuesday the 2nd - Custom text here - Powered by Joomla! | Designed by Hostgator Reviews